پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پیام‌های صادره » بیانیه دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مدّ ظله) درباره دیدار ایشان با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان

۲۱ رجب ۱۴۴۲هـ


بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای سیستانی (مدّ ظله) صبح امروز با «پاپ فرانسیس» پاپ کلیسای کاتولیک و رییس دولت واتیکان دیدار کردند.
در این دیدار درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و همچنین نقش ایمان به خداوند متعال و رسالت هایش و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد.
حضرت آیت الله سیستانی در ادامه درباره تحمل رنج و سختی بسیاری از مردم در کشورهای مختلف از ظلم و ستم و فقر و اذیت و آزار دینی و فکری و سرکوب آزادی های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی، و بویژه در خصوص جنگ ها و أعمال خشونت بار و محاصره اقتصادی و آوارگی و دیگر مواردی که ملت های منطقه ما ـ مخصوصاً ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی ـ از آن رنج می برند، صحبت کردند.
معظم له ضمن اشاره به نقشی که سزاوار است رهبران بزرگ دینی و معنوی در کاهش این رنج ها داشته باشند، ابراز امیدواری کردند که آنها طرف های ذی ربط ـ بویژه قدرت های بزرگ ـ را نسبت به غلبه دادن جانب عقلانیت و حکمت، و کنار گذاشتن زبان جنگ، و پرهیز از توسعه طلبی در راستای منافع شخصی کشور خود به قیمت پایمال شدن حق ملت ها در زندگی آزادانه و شرافتمندانه، تشویق کنند. و همچنین بر اهمیت یکپارچگی تلاش ها برای تقویت ارزش های همدلی و همزیستی مسالمت آمیز، و همبستگی انسانی در همه جوامع بر پایه رعایت حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش های فکری مختلف تأکید کردند.
معظم له در ادامه ضمن تجلیل از جایگاه عراق و تاریخ باشکوه آن و خصلت های پسندیده مردم بزرگوارش با گرایش های مختلف، ابراز امیدواری کردند که به زودی رنج کنونی خود را پشت سر بگذارد. ایشان بر اهتمام و توجه خود نسبت به زندگی همراه با امنیت و صلح شهروندان مسیحی ـ همانند سایر عراقی ها ـ و دسترسی به حقوق قانونی کامل آنها تأکید کردند، و همچنین به بخشی از نقش مرجعیت دینی در امر محافظت از آنها و سایر افرادی که در سال های اخیر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند اشاره نمودند، بویژه در زمانی که تروریست ها مناطق وسیعی از چند استان عراق را اشغال کردند و مرتکب جنایات شرم آوری شدند.
معظم له در پایان برای پاپ و پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت دعای خیر و خوشبختی کردند، و از ایشان به خاطر تحمل رنج سفر به نجف اشرف برای انجام این دیدار قدردانی کردند.

 

21 /رجب/ 1442 هـ
دفتر آقای سیستانی (مدّ ظله) ـ نجف اشرف

العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français