پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پیام‌های صادره » خطبه نماز جمعه از حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) در تاریخ 26 ربیع الاول 1439هـ.ق برابر با 24 آذر 1396

۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۹هـ

 

خطبه نماز جمعه از حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) توسط علامه حاج شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده مرجعیت عالیقدر در شهر مقدس کربلا
در تاریخ 26 ربیع الاول 1439هـ.ق برابر با 24 آذر 1396

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران و خواهران گرامی

طی چند روز گذشته به طور رسمی آزادسازی آخرین بخش خاک عراق از اشغال گروهک تروریستی داعش اعلام شد، به همین مناسبت بیانیه ذیل را برای شما قرائت می نمایم:

ملت شریف عراق

پس از گذشت بیش از سه سال جنگ سخت و طاقت فرسا و فدا کردن آنچه گرانبها و گهربار است در مصاف با سختی‌ها و دشواری‌ها سرانجام بر ستمگرترین و قدرتمندترین گروه تروریستی که گذشته و حال و آینده عراق را مورد هدف قرار داده بود پیروز شدید، شما با اراده آهنین و عزم راسخ و اصرار بر پاسداری از وطن و عزت و مقدسات خود به پیروزی رسیدید، این پیروزی نتیجه ازخودگذشتگی های بزرگ شما بود که درراه وطن از جان و مال و جگر گوشه های خود گذشتید، و با این ایثارگری‌ها والاترین حماسه‌های تاریخ عراق معاصر را با واژگان عزت و کرامت به تصویر کشیدید و با مقاومت و شکیبایی و دلاوری و ایمان به حقانیت خواسته‌های خود، جهانیان را به حیرت و شگفتی وا‌داشتید و بدین سان این پیروزی بزرگ را که بسیاری گمان می‌کردند غیر ممکن است محقق ساختید. ولی شما آن را طی مدت نسبتاً کوتاهی به ممکنی ملموس و واقعی بدل کردید و از کرامت و عزت این کشور و یکپارچگی مردم و سرزمینش دفاع کردید، که بی شک ملتی عظیم هستید.

ای رزمندگان خجسته وای دلاوران نیروهای مسلح

مرجعیت دینی اعلی ـ که با صدور فتوای دفاع کفایی تمامی امکانات و توان خود را جهت حمایت و تأیید رزمندگان به کار گرفت و بهترین فرزندان خود از اساتید و طلاب حوزه علمیه را جهت پشتیبانی از نیروهای رزمنده به جبهه‌ها فرستاد و در این راه ده‌ها تن از این عزیزان را به عنوان شهید تقدیم کرد ـ در تحقق این موفقیت تاریخی مهم فضل و شکوه هیچ کس را به فضیلت و شکوه شما نمی داند، چراکه اگر استجابت شما به فتوا و فراخوان مرجعیت نمی‌بود و اگر همت دلاورانه شما در جبهه‌ها وجود نداشت و ایستادگی اسطوره ای شما در بیش از سه سال نمی بود هیچ گاه این پیروزی بزرگ محقق نمی شد.

لذا پیروزی از آنِ شماست و افتخارش به شما بازمی‌گردد و شما بانیان آن هستید پس این پیروزی گوارای وجودتان باشد، و خوشا به سعادت مردمی که شمارا دارند، درود بر شما و بر بازوان مبارکی که با آن جنگیدید و درود بر دامان‌های پاکی که در آن پرورش یافتید. شما باعث افتخار و عزت ما هستید و در برابر سایر ملت‌ها و امت‌ها به شما افتخار می‌کنیم.

خوشا به سعادت عراق و خوشا به سعادت ما که شما را داریم، جان خود را بر کف نهادید و آن را فدای میهن و مردم و مقدسات خویش نمودید، ما از ادای بخشی از حقتان ناتوانیم، اما باری تعالی پاداش و اجری بزرگ را به شما عنایت خواهد کرد، از خداوند منان مسألت داریم خیرات و برکات را بر شما فزونی کند و پاداش نیکوکاران را عطایتان کند.

برادران و خواهران گرامی

امروز نام و خاطره شهدای والامقامی که خاک میهن را با خون پاک خود سیراب کردند را در لحظاتی توأم با خشوع و اجلال به یاد می‌آوریم، به درستی که آنان نماد حقیقی فداکاری و ایثارگری بودند.

یاد خانواده‌های آنان را گرامی می‌داریم، پدران، مادران، همسران، فرزندان، خواهران، برادران و تمامی بزرگوارانی که داغ از دست دادن عزیزانشان را در دل دارند و با صبر و شکیبایی فراوان غم دوری آنها را تحمل می‌کنند.

باعزت و احترام یاد مجروحین عزیزمان را گرامی می‌داریم به ویژه کسانی که برای همیشه معلول و ناتوان گشتند، آنان شهدای زنده‌ای هستند که خداوند متعال آنها را در میان ما باقی گذاشت تا نماد دلاوری‌های ملتی باشند که به مصاف شرورهای عالم رفت و با دلاوری‌های فرزندان غیورش بر آنان چیره گشت.

با اجلال و امتنان یاد تمامی هموطنان عزیز را گرامی می‌داریم که یاور رزمندگان در جبهه‌های نبرد بودند، کسانی که بهترین حامی و پشتیبان برای رزمندگان جبهه بودند و یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین حماسه‌های وحدت و یکپارچگی ملی و میهنی را جهت دفاع از عزت و کرامت به تصویر کشیدند.

با تشکر و قدردانی یاد تمامی کسانی را گرامی می‌داریم که نقش مؤثر و فعالی در محقق ساختن این حماسه عظیم داشتند ازجمله اندیشمندان و فرهیختگان و فرهنگیان و پزشکان و شاعران و نویسندگان و خبرنگاران و غیره.

و همچنین تشکر و قدردانی می‌کنیم از تمامی برادران و دوستانی که در محنت عراق با تروریست‌های داعشی کنار ملت عراق ایستادند و از یاری و مساعدت دریغ نکردند. از درگاه خداوند متعال مسألت داریم شر اشرار را از همه دور سازد و امنیت و صلح را برای آنها عنایت فرماید.

همچنین برخی نکات مهم را در این بیانیه یادآوری می‌کنیم:

١- پیروزی بر داعش به معنی پایان جنگ با تروریست‌ها نیست، بلکه این نبرد همچنان ادامه خواهد داشت مادامی که در جامعه افراد گمراهی باشند که به افکار تند و خشن ایمان دارند و از همزیستی مسالمت آمیز با دیگران که عقیده‌های متفاوتی دارند خودداری می‌کنند و برای رسیدن به اهداف پلید خود از کشتار انسان‌های بی‌گناه و آواره کردن زنان و کودکان و ویرانی شهرها ابایی ندارند، بلکه چه بسا با این جنایات به درگاه الهی تقرب می‌جویند. بر حذر باشید از سستی در تعامل با این خطر مداوم، و از چشم پوشی از گروه‌های تروریستی که در کمینگاه خود مخفی شده و مترصد فرصت مناسبی هستند تا امنیت و آرامش کشور را به خطر بیندازند.

مبارزه با تروریسم باید از طریق مقابله با خواستگاه‌های فکری و دینی و خشکاندن منابع انسانی و مالی و تبلیغاتی آن صورت گیرد، و این امر نیازمند برنامه ریزی های دقیق می‌باشد تا نتایج مطلوب تحقق یابد. برنامه ریزی های امنیتی و اطلاعاتی هرچند یکی از راه‌های اساسی مبارزه با تروریسم هستند ولی ضروری است این راهکارها همراه با آگاه سازی عمومی مردم باشد تا بطلان تفکر تروریسم و انحراف آن از جاده اسلام بر همگان آشکار گردد، و همچنین لازم است این راهکارها همزمان با نهادینه سازی گفتمان اعتدال و مدارات در جوامعی که ممکن است تحت تأثیر اندیشه‌های انحرافی قرار گیرند اجرا شود، علاوه بر اینکه بسیار مهم و ضروری است که جهت بهینه سازی وضعیت اقتصادی و نیازهای روزمره مردم در مناطق آزادشده و بازسازی مناطق ویران شده و بازگشت توأم باعزت و احترام آوارگان و پایمال نکردن حقوق قانونی آنها راه حل‌های جدی و کارساز ارائه شود و از تکرار اشتباهات گذشته در تعامل با این اقشار جلوگیری کرد.

٢- سیستم امنیتی عراق هنوز نیازمند تعداد زیادی از دلاوران است که از نیروهای ارتش و پلیس طی سال‌های گذشته پشتیبانی کردند و دوشادوش آنها در تمامی جبهه‌ها جنگیدند و در ناهموارترین مناطق عملیاتی و دشوارترین شرایط پیروز شدند و ثابت کردند که حقیقتاً اهل نبرد و دفاع از وطن و ناموس و مقدسات خود هستند و با نتایج شگفت انگیزی که محقق ساختند جوامع داخلی و خارجی را غافلگیر کردند.. به ویژه نیروهای جوان که با مشارکت در عملیات نظامی و اطلاعاتی تجربه مبارزاتی و عملیاتی بسیار خوبی کسب کردند و ثابت کردند که نماد انضباط و شجاعت در دفاع از وطن و عقیده خویش هستند و به هیچ عنوان دچار یأس و دلسردی نشدند.

ضروری است ادامه بهره گیری از این نیروهای مستعد در چارچوب قوانین صورت گیرد، قوانینی که منحصراً نیروهای مسلحِ تحت فرمان دولت را مجاز به حمل سلاح می‌داند و برای مشارکت این دلاوران در محافظت از وطن و برقراری امنیت چشم انداز صحیحی ارائه می‌دهد و از هرگونه حمله جدید از سوی تروریست‌ها علیه ملت و مقدسات عراق جلوگیری می‌کند.

٣- شهدای والامقامی که خاک عراق را با خون پاکشان سیراب کردند و با این حال به بهشت برین شتافتند از همه ما بی‌نیاز بوده و در ضیافت پروردگار قادر و توانا قرار دارند، اما کمترین قدردانی که می‌توان از فداکاری این عزیزان داشته باشیم حمایت از همسران و فرزندان و بازماندگان آنهاست. حمایت از آنان و تأمین زندگی باعزت و کرامت که شامل مسکن و تحصیل و بهداشت و نفقه زندگی می‌باشد وظیفه‌ای ملی و اخلاقی است که بر گردن همه ما است، و چنانچه امتی به خانواده شهدایش که زندگی خود را فدای عزت و کرامت وطن کردند بی‌اعتنا باشد رستگار نخواهد شد. این وظیفه ملی در مرحله نخست بر عهده دولت و مجلس می‌باشد که باید بودجه کافی جهت تأمین معیشت خانواده شهدای تروریسم داعشی در نظر بگیرند و آن را بر بسیاری از بودجه‌های عمومی کشور مقدم بدارند.

٤- جنگ با تروریست‌های داعش ده ها هزار مجروح و مصدوم از دلاوران جبهه‌های نبرد بر جای گذاشت و بسیاری از این عزیزان نیازمند خدمات درمانی مستمر هستند، برخی دچار معلولیت‌های مادام العمر و برخی دیگر دچار معلولیت‌های شدید شدند مانند فلج چهار اندامی یا نابینایی یا نقص عضو، و مراقبت و درمان این عزیزان به خاطر حقی که بر گردن تمامی مردم عراق دارند باید مقدم بر دیگران باشد، چراکه اگر فداکاری آنها نبود این سرزمین آزاد نمی‌شد و تروریسم از بین نمی رفت و مقدسات و نوامیس محافظت نمی‌شدند. لذا فراهم ساختن زندگی باعزت و کرامت و رفاه برای این عزیزان جهت کاستن از رنج و سختی واجب است، و دولت و مجلس باید بودجه ای مناسب برای این موضوع مهم در نظر بگیرند و آن را بر سایر بودجه ها که به این اهمیت نباشد مقدم بدارند.

٥- اغلب کسانی که طی سالهای گذشته در دفاع کفائی شرکت کردند هدفشان به دست آوردن مال و مقام دنیوی نبود بلکه به خاطر پیروی از فراخوان مرجعیت و ادای واجب دینی و ملی به جبهه‌های جنگ شتافتند، این عشق به عراق و مردم عراق و غیرت آنان جهت حمایت از شرافت بانوان پاک‌دامن عراقی از دست داعشی ها و حفظ مقدسات از سوء قصد تروریسم بود که رزمندگان را به میدان نبرد کشاند، نیت این عزیزان خالی از هرگونه اهداف دنیوی بوده و به همین خاطر است که نزد تمامی مردم از جایگاه و محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند که این جایگاه را هیچ حزب و جریان سیاسی در میان مردم ندارد. لذا ضروری است که این جایگاه والا و شهرت نیک، از فرصت طلبی های سیاسی دور نگاه داشته شود تا به سرنوشت دیگر شعارها و اهداف مقدس که براثر اشتباهات بزرگِ مدعیان آن تغییر پیدا کردند، دچار نشود.

٦- مقابله جدی با فساد و فاسدان یکی از اولویت‌های مرحله آتی است، ضروری است با فساد مالی واداری به طور جدی و قاطعانه از طریق راهکارهای قانونی و واقع گرایانه و به دور از راه‌حل‌های نمایشی مبارزه شود.

مبارزه با فساد - که بسیار به طول انجامیده - اگر شدیدتر از مبارزه با تروریسم نباشد آسان تر از آن نیست، ملت شریف عراق که در جنگ با تروریسم از خود دلاوری های شگفتی نشان داد با عنایت الهی خواهد توانست بر فساد چیره گردد به شرط اینکه مدیریت آن را به صورت ملی و قاطعانه در پیش گیرد.

از درگاه باری تعالی مسألت داریم خیر و صلاح عراق و تمامی مردم آن را محقق سازد إنه سمیع مجیب.

العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français