پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » خواستگاری

۱ پرسش: خواستگار تا چه حد می تواند به خانمی که میخواهد با او ازدواج کند نگاه کند؟
پاسخ: خواستگار مى‌تواند به صورت و موها و گردن و دست و پاى دختر نگاه کند به شرط این که به قصد لذت بردن نباشد و ترس افتادن در گناه هم نباشد و همچنین شرط است که او را قبلا ندیده باشد و احتمال بدهد که او را بپسندد و به احتیاط واجب شرط است که قصد ازدواج با شخص او را داشته باشد نه اینکه در صدد تفحص و یافتن زن مناسب باشد و باید خانم بدون زینت و آرایش باشد.
sistani.org/12002
۲ پرسش: وقتی شخصی میخواهد با یک دختر ازدواج کند چه مواردی را باید در مورد دختر توجه داشته باشد؟ مثلا دختر باید چه نوع شخصیتی داشته باشد؟
پاسخ: بر حسب مورد فرق میکند، در هر صورت خانواده و اخلاق و ایمان و فهمیده بودن و عفیف بودن مهم است.
sistani.org/23143
۳ پرسش: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان ـ بدون حضور اقایان ـ و یا برای زیبایی بیشتر حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن پنهان کردن عیوب محسوب نمی شود با این وجود اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.
sistani.org/12954
۴ پرسش: ۱ـ خواستگار می تواند به مو و دست دختر هنگام خواستگاری نگاه کند و چند بار این کار را می تواند انجام دهد ؟
۲ـ آیا برای دختر جایز است که آرایش خیلی کم کند در جلسه خواستگاری؟
پاسخ: ۱ـ کسی که از خانمی خواستگاری می کند می تواند یک بار به صورت و موها و گردن و دست و پای او نگاه کند به شرط این که به قصد لذت بردن نباشد و خوف وقوع در حرام هم نباشد و همچنین شرط است که اورا قبلا ندیده باشد و احتمال بدهد که او را بپسندد و به احتیاط واجب شرط است که قصد ازدواج با شخص او را داشته باشد نه این که در صدد تفحص و یافتن زن مناسب باشد.
۲ـ جایز نیست.
sistani.org/25929
۵ پرسش: بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟
و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکاری و عیب پوشی از چشم خواستگاران، چنین کاری اشکال ندارد.
sistani.org/12000
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français